Základní SEO faktory, které byste neměli opomíjet

Přemýšlíte o tom, jak nejlépe optimalizovat své webové stránky, aby se váš web zobrazoval na předních pozicích vyhledávačů? I když je SEO neustálý běh na dlouhou trať a algoritmy vyhledávačů se mění velmi často, existuje stále několik pravidel, které fungují dlouhodobě. Ty vám dnes představíme.

SEO yashica

Pokud vám pojem SEO není cizí a už se v oblasti optimalizace pohybujete, asi vám dnes neřekne moc nového. Stále ale existuje mnoho webů, které by alespoň v základu měli o SEO vědět a řídit se těmito základy. A kdo by snad byl v této problematice úplně ztracen, od toho je tady kontakt na nás 🙂

Duplicita obsahu

Na webu by se neměl nikdy vyskytovat duplicitní obsah. Je velmi nežádoucí vzít určitý text a kopírovat ho napříč stránkami. A pravidlo toho, že kopírovat obsah z jiných webů je natolik tristní, že snad není třeba ho opakovat. Pozor ale také na duplicity na úrovni celého webu, které mohou být pro běžného uživatele ale i majitele webu pouhým okem nepostřehnutelné. Běžně se jedná třeba o duplicitu v URL webu s a bez www. (domena.cz a www.domena.cz), která se nepřesměrovává. Řešení je přesměrování stránky na straně serveru.

Sitemap.xml a Robots.txt – návody pro roboty

Sitemap je vodítko, jak vypadá web, neboli navigační struktura pro roboty, díky níž se na webu snadno zorientují. Tato mapa by měla být pravidelně aktualizována. Soubor robots.txt je návodem pro roboty, jak zacházet s webem – které stránky mají povoleno procházet a které ne (i když to nemusí dodržet) a také je zde zapsaná url sitemapy. Oba tyto soubory se musí nacházet v kořenovém adresáři (rootu) webu. Jejich absence je z hlediska SEO významným negativním faktorem.

Prolinkování

Na „SEO friendly“ webu je důležité i interní prolinkování, neboli propojenost obsahu vzájemně příbuzných témat. Je to hlavně pro dobrou orientaci uživatele, ale roboti vyhledávačů na uživatele také myslí a tento fakt berou v úvahu a řadí ho mezi faktory v hodnocení webu.

Titulky a nadpisy

Titulky a nadpisy na stránce by měly obsahovat klíčová slova pro váš byznys, které získáte analýzou klíčových slov. Titulek je hlavní vodítko pro vyhledávače, proto by měl být dostatečně výstižný a měl by se vejít do počtu 60 znaků. Nadpisy by také měly mít v kódu správné pořadí, nikdy nesmíte zapomenou na hlavní nadpis první úrovně, který se bude vyskytovat pouze jednou na stránce.

Meta Data

Můžete se stále setkat s názorem, že je nezbytné mít vyplněná tzv. meta data – meta descriptions (popis stránky) a meta keywords (hlavní klíčová slova). Tyto data dříve využívaly roboty vyhledávačů k primární informaci co na stránce je, aby byli schopni relevantně zodpovědět dotazy uživatelů ve vyhledávači. V současné chvíli se ale takto roboti již nechovají. Meta Descriptons je text, který by se měl zobrazit ve vyhledávači spolu s výsledky vyhledávání, nemusí tomu tak ale vždy být. Hlavně Meta Keywords se již téměř vůbec neberou v potaz. Prozatím ale tyto data nezatracujte, pouze už si s nimi tolik nelamte hlavu.

Stáří domény

Zde platí jednoduché pravidlo. Starší a prověřené domény, které disponují jistou historií a v minulosti i pravidelně rozšiřovaným obsahem mají ve vyhledávačích větší váhu než nově vytvořené stránky, které mají i málo obsahu.

Optimalizované obrázky

U obrázků byste neměli zapomínat na vyplnění tzv. „alt tagu“ – alternativního popisu. Jde o to, že roboti obrázek nevidí, nemohou tak nijak zjistit co na něm je. Jedinou informací o tom, co na obrázku je, jim můžete poskytnout stručným alternativním popisem. Tento popis by neměl chybět ani u videa.

Rychlost načítání stránky

Rychlost načítání stránky je jeden z důležitých faktorů, na které dává důraz obzvláště Google. Stránky by se měli načíst do 1 sekundy. Rychlost se dá ověřit mnoha volně dostupnými nástroji.

A další a další…

Je ještě mnoho a mnoho faktorů, které vyhledávače berou v potaz, jako například validita kódu dle aktuálních standardů, výpadky serveru, absence či neúplnost chybové hlášky 404 s následnou navigací, reklamní odkazy, protokoly HTTPS,…

Výše zmíněné body jsou však pouze takovým prvním základem pro stránky, které by se vyhledávačům mohly líbit.

Důležité je také neustrnout a nemyslet si, že jedenkrát základně optimalizované stránky vám budou sloužit dlouho k vašemu prospěchu dlouhá léta beze změn. Proto tyto rady berte jako naprostý základ, ke kterému je třeba vynaložit hlubší úsilí na pravidelné bázi. O tom třeba zase jindy 😉